خانی: توصیه‌های FATF از سال‌ها پیش در ایران به اجرا درآمده است میزان عیدی کارمندان دولت تعیین شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: ایران و پاکستان به لحاظ اقتصادی مکمل یکدیگر هستند + ویدئو مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی اعلام کرد: بخشودگی جرائم مالیاتی به مناسبت دهه فجر ۱۴۰۳ افزایش ۱۰ میلیون لیتری تولید بنزین در ایران قیمت امروز تلفن‌های همراه (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت امروز مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و دام سبک و سنگین (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) ۱۳ تفاوت کفش ونس اصل و فیک که باید بشناسید! امکان تمدید و اصلاح پروانه‌های کسب از درگاه ملی مجوز‌ها انعقاد ۴ تفاهم‌نامه در سفر استاندار خراسان رضوی به پاکستان سبزپوشی بورس پس از ۴ روز متوالی منفی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) افت اندک قیمت طلا و سکه در مشهد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو اعلام شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) علت افزایش قیمت سیب زمینی چه بود؟ (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | رشد ۲۰ میلیونی هایما S۵ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | ورود دوباره دلار به کانال ۸۴ هزار تومان قطع انشعاب غیرمجاز هزار باغ‌ویلای مشهد فقط در سال ۱۴۰۳ | آخرین سد تأمین آب شهرستان مشهد در آستانه خروج از مدار است افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | آریسان ۱۱ میلیون تومان ارزان‌تر شد راهکارهای کاهش وابستگی به دلار در گفت‌وگو با کارشناسان | توسعه تجارت با رهایی از یکه‌تازی دلار یک خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت ارسال و ثبت سفارش خرید سهام بعد از ساعت بازار ممنوع شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) تذکر بانک مرکزی به بانک‌هایی که ضوابط وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن را رعایت نمی‌کنند رشد قرارداد‌های سفیدامضا و زیرپله‌ای کارگران باوجود کمبود نیروی کار نمایشگاه بهاره از ۱۱ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۳ در مشهد برگزار می‌شود + جزئیات تخفیفات قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | پرتقال گران شد هجوم خریداران مسکن به شهر‌های شمالی + جدول قیمت یارانه نقدی خانوار‌ها در چه صورتی حذف می‌شود؟
سرخط خبرها

پیش بینی قیمت‌ها در بازار خودرو | چرا پراید باز هم گران شد؟

  • کد خبر: ۸۶۹۱۳
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
  • ۱
پیش بینی قیمت‌ها در بازار خودرو | چرا پراید باز هم گران شد؟
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقد است، کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان عاملی تاثیرگذار بر افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، با وجود آنکه نه شورای رقابت قیمت‌های جدید خودرویی را اعلام کرده و نه در عرصه کلان مانند قیمت ارز، تفاوت قابل توجهی به وجود آمده، اما در روز‌های گذشته بار دیگر قیمت برخی خودرو‌های داخلی در بازار صعودی شده است.

پراید به عنوان ارزان‌ترین خودرو موجود در بازار افزایش قیمتی محسوس را تجربه کرده و دیگر خودرو‌های داخلی نیز کم و بیش از این موج افزایشی قیمت خودرو متاثر شده‌اند.

سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقد است بر خلاف روند افزایش قیمتی که در برخی خودرو‌ها به ثبت رسیده، در بازار تغییر محسوسی مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه رکود ماه‌های گذشته همچنان بر جای خود باقی است، توضیح داد: متاسفانه در ماه‌های گذشته، میزان خرید و فروش خودرو به کف خود رسیده و بازار با رکودی جدی دست و پنجه نرم می‌کند. از این رو اگر افزایش قیمتی نیز مشاهده می‌شود، در بسیاری از مواقع به معامله‌ای منجر نشده و تنها قیمت اعلامی است که صاحبان خودرو مطرح می‌کنند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به محدودیت‌های موجود در عرضه خودرو‌های جدید در بازار، تشریح کرد: در هفته‌های گذشته میزان عرضه خودرو‌های جدید از تولیدکنندگان به شدت محدود بوده و همین محدودیت خود می‌تواند به بی پاسخ ماندن تقاضا منجر شود و اگر تقاضایی وجود داشته باشد نیز به سمت خودرو‌های موجود در بازار سوق پیدا کند. از این رو در عین حال که رکود همچنان ادامه دارد، بسیاری از صاحبان خودرو‌های در بازار نیز قیمت محصولات خود را بالا می‌برند، حتی اگر این موضوع تنها در سطح قیمت‌های اعلامی باشد و به معامله نهایی منجر نشود.

موتمنی اضافه کرد: وضعیت تقاضا در بازار را باید در دو دسته اصلی تفکیک کنیم. نخست خودرو‌های با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان که بخش عمده‌ای از تقاضای بازار را به خود اختصاص می‌دهند و دسته دوم، دسته خودرو‌های گران قیمت‌تر. در بازار خودرو‌های ارزان‌تر، با توجه به اینکه تقاضای بیشتری وجود دارد، امکان افزایش قیمت یا جابجایی در نرخ‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عرضه شدن خودرو در بورس، می‌توان انتظار داشت که آرامشی جدید در این بازار به وجود آید، اظهار کرد: اساسا ذات بازار بورس با خودرو همراستا نیست و نمی‌توان انتظار داشت که از دل این اتفاق، نتیجه‌ای مثبت رقم بخورد. چه در حوزه کشف قیمت و چه در عرضه محصول به مشتری، بورس اساسا ظرفیت چنین اتفاقی را ندارد و حتی اگر همه تصمیم‌گیران این موضوع را دنبال کنند نیز بعید است که نتیجه مثبتی حاصل شود.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازان ظرفیت بالایی در میان نمایندگی‌های رسمی خود دارند، توضیح داد: ما برای نظم دادن به بازار، باید تضمین کنیم که تقاضا را مدیریت خواهیم کرد. اگر تولیدکنندگان بتوانند ضمانت کنند که نیاز بازار را تامین کرده و به موقع عرضه می‌کنند، آنگاه با قیمتی در حاشیه بازار، همین نمایندگی‌های فروش امکان رساندن خودرو به دست مردم را خواهند داشت و دیگر نیازی به بورس و فرایند‌های پیچیده نخواهد بود.

موتمنی افزود: برای مثال اگر قیمت یک خودرو در بازار ۳۰۰ میلیون تومان، کارخانه می‌تواند اعلام کند که این محصول را با قیمتی پایین‌تر از بازار و در حدی که به زیان جدید منجر نشود خواهد فروخت، با چنین رویکردی هم دلالی‌ها متوقف می‌شود و هم بدون پیچیده کردن بازار، خودرو به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در این فرایند، آزاد کردن واردات خودرو نیز اهمیت دارد، بیان کرد: اگر مجوز واردات خودرو‌های خارجی ارزان قیمت به بازار ایران فراهم شود، هم نیاز بدون پاسخ مانده بازار برطرف خواهد شد، هم دست مردم برای انتخاب خودروهایشان باز می‌شود و هم با شکل گیری یک رقابت، کیفیت نهایی محصولی که به دست مردم می‌رسد نیز افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت با طرح‌های اینچنینی بعید است که راه به جایی ببریم.

 

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
0
0
واردات خودرو رو آزاد کنید بیشتر از این مردم رو اذیت نکنید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->